کد مطلب:231617 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:196

علت وضوء
2 - فضل بن شاذان در ضمن روایاتی كه از حضرت رضا علیه السلام روایت كرده گوید:

اگر كسی بپرسد چرا مردم باید وضوء بگیرند و برای چه این امر در اسلام واجب شده است؟

در جواب گفته می شود: برای اینكه هر گاه بنده ای می خواهد در مقابل خداوند قرار گیرد و با پروردگار مناجات كند باید پاك و پاكیزه باشد، و از چرك و كثافت خود را تمیز كند، و كسالت و سستی را از خود دور سازد، و با دل پاك و آرام در برابر خداوند قرار گیرد.

اگر كسی بگوید: چرا در وضوء شستن دست، پا، سر و صورت واجب شد.

در پاسخ او گفته می شود: هر گاه بنده ای در برابر خداوند قرار گیرد اعضاء و جوارحی كه از وی ظاهر می گردد همانها هستند كه در هنگام وضوء شسته شده اند.

زیرا نمازگزار با چهره خود سجده می كند و خضوع و خشوع می نماید، و با دست خود از خداوند چیزی طلب می كند، و با سرش به ركوع و سجود می رود، و با پاهایش بر می خیزد و می نشیند.

اگر كسی بگوید: چرا شستن فقط مخصوص دست و صورت شده و به سر و پا مسح مقرر شده است؟ و چرا نباید همه اعضاء و جوارح را شست، و یا همه را مسح كشید.

گفته می شود این دستورات روی علل و جهاتی انجام می گیرد:



[ صفحه 656]



یكی اینكه عبادت بزرگ ركوع و سجود است و ركوع و سجود با صورت و دست انجام می گیرد، و سر و پا در آن دخالت و ارتباطی ندارند، از این رو شستن آنها لازم نشده است.

دوم اینكه مردم قدرت ندارند در هر وقت سر و پاهای خود را بشویند، و در هنگام سفر و یا سردی و یا كسالت و مرض بر آنها شستن بسیار سخت می گردد و در شب و روز انجام آن مشكل می باشد، و لیكن شستن صورت و دست از آن سبك تر است.

فرائض و واجبات به اندازه استعداد ضعیف ترین مردم تشریع شده است، و بعد همه مردم از ضعیف و قوی و سالم و مریض باید آن دستورات را به كار بندند و به آن عمل نمایند.

سوم اینكه سر و پا همیشه اوقات مانند صورت و دست آشكار نیستند.

اگر كسی بگوید: چرا وضوء فقط در صورت خروج بول و غائط و یا خواب واجب شده و در سایر اشیاء این امر مقرر نگردیده است؟

گفته می شود: كه نجاست از انسان فقط از این دو محل خارج می گردد و در انسان جای دیگری كه از آن نجاست بیرون گردد نیست، از این رو دستور داده شده كه هر گاه از انسان نجاست بیرون شد باید وضوء گرفت.

و در مورد خواب نیز از این رو وضوء واجب شده كه هر گاه آدمی در خواب رود تمام اعضاء بدنش از اختیار او بیرون می شوند، و امكان دارد كه هنگام خواب از وی بادی بیرون گردد، از این رو برای كسی كه به خواب رفته بعد از بیدار شدن باید وضوء بگیرد.



[ صفحه 657]